|
|
Verjaardagen en zo
Onlangs was ik jarig. Nu heb ik helemaal niets met verjaardagen, het is onzinnig en helemaal niets om te vieren. Want wat vier je dan? Dat je op wereld bent gekomen? Nou voor mijn moeder was dat vast geen feest, want men zegt dat de geboorte zelf een pijnlijke gebeurtenis is voor een vrouw. Niet iets om te vieren. Ook zag ik niet het daglicht, want de eerste dagen zie je sowieso al niets. Heb je iets gepresteerd? Nou ook niet, want je leeft eerst 9 maanden op het lichaam van je moeder en na je geboorte leef je ook vaak nog lang op kosten van je ouders. Dat is eerder iets om je voor te schamen dan om het vieren.
En hoe vieren we het dan? Je krijgt cadeautjes en je wordt geacht een feestje te geven. Wat ik geacht wordt te doen bepaal ik het liefst zelf, dus een feestje zit er niet in. Scheelt ook weer een berg cadeautjes waar je eigenlijk weinig aan hebt. Bovendien weer iets waar je dan zelf niets voor hebt gedaan. Met mijn verjaardag ben ik het liefst ergens waar men niets van mijn verjaardag weet. Dus ook dit jaar deed ik dat, maar denk niet dat het helpt, want zelfs weken na mijn verjaardag (inderdaad weer een dag van de aftakeling, ook iets waar je niet blij mee moet zijn) word ik nog gefeliciteerd. Ik bedank maar beleefd, maar geef aan dat ik het niet nodig vind en toch blijven mensen me feliciteren. Het is totaal respectloos van die mensen dat ze mijn houding hierin niet willen of kunnen begrijpen.
Dit jaar was het nog erger, want ik werd 50. Ik had al aangegeven dat ik niet de flauwekul van Abraham wilde hebben, maar toch, men vond het weer nodig om dit te negeren. Boos heb ik de pop in een hoek gegooid. Abraham is een flauwekul iets. Het zal u niet verbazen dat het gerelateerd is aan de bijbel. Ik ben niet gelovig en heb er dus niets mee. In Johannes 8:57 staat dat Jezus Abraham gezien zou hebben gezien waarop de Joden antwoorden: "Gij hebt nog geen 50 jaren en hebt Gij Abraham gezien?" Een zin die totaal uit zijn verband is gerukt, maar als excuus voor deze traditie wordt gebruikt. Immers staat er een regel later dat de Joden Jezus met stenen bekogelden. Kortom weer iets waar mensen als een kudde iets doen, zonder te weten wat ze nu eigenlijk doen.
Dankzij al die mensen die dus niet respecteren dat ik niets geef om verjaardagen, heb ik een lastige periode achter de rug. Ik hoop dan ook dat mensen eens begrijpen dat het niet om hun gaat, maar om mij. Maar de mens is blijkbaar egoïstisch en van respect is er ook niet veel meer over. Dan heb ik het nog niet eens over bedrijven die me naar aanleiding van mijn geboortedag allerlei aanbiedingen doen waar alleen zij beter van worden. Nee, verjaardagen zijn verworden tot een zinloos iets, maar net iets minder zinloos dan het 'vieren' sterfdagen van personen. Ook daarvan hoop ik dat men dit niet gaat doen na mijn dood.
Freddie Oudman 04-04-2015
|
|
|