|
|
Niemand huilt, niemand lacht
Als ik u vraag of u samen met anderen meer kan bereiken dan alleen, dan zou ik niet weten wat u antwoordt. In deze roerige tijden is namelijk niets vanzelfsprekend. Corona verbond ons heel even, maar na 3 maanden hebben we het daar wel mee gehad. Ook worden nu de verhoudingen tussen zwart en wit op scherp gesteld, alsof daartussen een keiharde grens loopt. Volgens mij is dat zeker niet waar.
De geschiedenis is altijd een fraaie bron om te kijken of problemen die we nu hebben, al eens eerder zijn voorgekomen. Als het gaat om virusziektes, is dat zeker het geval. Het gebeurde in tijden dat er veel minder middelen en kennis was. Mensen die ziek werden, moesten vaak in afzondering, hun huizen werden gemarkeerd of ze moesten speciale herkenbare kleding dragen. We doen het nu weinig anders, mensen die corona hebben worden verzocht thuis te blijven, alleen wordt dat nu gezien als beperking van vrijheid (althans van degene die ziek is, over de vrijheid van mensen die gezond zijn wordt vaak niet nagedacht).
In de geschiedenis wordt eigenlijk al zover de literaire bronnen teruggaan, gevochten tussen volken. De Egyptenaren vochten tegen de Nubiërs, Azteken tegen de Maya's, Moren tegen Spanjaarden, Romeinen tegen iedereen die hun in de weg zaten, Karel de Grote tegen iedereen die woonde op land dat hij wilde hebben enzovoort. Vaak ging het op macht en landjepik. Het is dus al heel lang dat bepaalde bevolkingsgroepen een achtergestelde positie hebben.
De huidige roep om racisme de wereld uit te helpen is begrijpelijk, maar een tamelijk zinloze. De gedachte dat iedereen gelijk zou (kunnen) zijn is een illusie. Geeft 50 mensen van diverse achtergrond precies hetzelfde (bouwmateriaal, grond, zaden, water enzovoort) en kijk dan of er na een paar jaar nog steeds een situatie is waarin iedereen evenveel bezit. Dat gaat het dus niet worden.
Het zijn nu vooral zwarte mensen die in kader Black Lives Matter roepen om meer eerlijkheid, maar het gaat helemaal niet om zwarte mensen alleen. Nu worden ook historische figuren die er voor gezorgd hebben dat we nu rijkdom en welvaart hebben, van hun sokkel getrokken, meer symboolpolitiek kun je je eigenlijk niet voorstellen. Slavenhandel bestond al in de tijd van oude Egyptenaren en bestaat zelfs tegenwoordig nog. Sterker nog, er zijn op dit moment meer slaven dan er ooit zwarte mensen tot slaaf zijn gemaakt.
Wellicht kan ik ook nog aanhalen dat de Romeinen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers, Saksen en nog veel meer naties ons piepkleine Nederland in het verleden onder de voet hebben gelopen en aardig wat slachtoffers hebben gemaakt. Toch willen we tegenwoordig maar al te graag op vakantie naar die landen en er mee samenwerken. We hebben hun voorvaderen blijkbaar vergeven.
Samen sta je sterker? Het is inderdaad een vraag. De zogenaamde Verenigde Staten van Amerika zijn toch een stuk verenigd dan naam doet vermoeden. Dat geldt ook voor de Europese Unie en ook voor de voormalige Sovjet Unie. We kunnen het proberen, samen werken. Dan zal iedereen concessies moeten doen, veranderen. Dat is nogal veel gevraagd.
Tot die tijd zal het wel zo zijn dat niemand huilt, maar ook niemand lacht.
Freddie Oudman 20-06-2020
|
|
|