|
|
De onbekende soldaat
Je bent soldaat. Je hebt er voor gekozen of misschien ben je er wel toe gedwongen. Hoe dan ook, je zal ergens voor strijden. Maar dat houdt ook in dat je ergens tegen strijd. Je doet wat je wordt gezegd; je bent niet anders dan een werknemer in een fabriek. Het verschil is dat je opeens voor een huis staat waarin mensen zitten. Mensen waarvan gezegd is dat het je vijanden zijn. Je kent ze niet, je weet niet wat ze hebben gedaan. Je schiet ze dood en je moet maar zien hoe je dat geestelijk verwerkt.
Je bent soldaat. Je bent ineens geen burger meer. Niemand kent je en jij vecht voor mensen die je ook niet kent. Soms ben je ver weg van huis, je gezin, je familie. Je vecht om de wereld beter te maken, wellicht tegen beter weten in. Wie is het water en wie het vuur.
Soms ben je er wel voor degene die je kent. In noodsituaties zoals een overstroming of een andere ramp. Dan redt je levens, ben je even de held. Een paar mensen zullen je nog kennen, maar in de loop der tijd wordt je weer vergeten.
Als er geen soldaten zouden zijn, zouden er dan geen oorlogen meer zijn? Als er geen wapens meer waren, zou vrede dan vanzelf komen? Je vraagt het je maar niet af, je geweten zou wel eens in opstand kunnen komen. Je bent niet anders dan de rest van bevolking, die vragen zich ook niet teveel af of hun acties gevolgen hebben.
Zelden kent een strijd winnaars, maar je vecht toch door. Je probeert niet te veel na te denken over wat je doet, het zou je kapot maken. Je zou ook kunnen sneuvelen. Als je geluk hebt wordt je geëerd, als je pech hebt beland je in een graf van een onbekende soldaat.
Freddie Oudman 09-05-2015
|
|
|