|
|
Blind met onze ogen wijd open
Wij mensen zijn niet zo goed om te begrijpen wat er in onze omgeving gebeurt. We krijgen wel veel informatie en priklels, maar kunnen die steeds lastiger plaatsen.
Zo hebben we in Nederland (en Europa) nu 2 jaar achter elkaar een warme zomer gehad. Daar zijn veel mensen niet zo blij mee, want ze kunnen er niet goed tegen. Terwijl het hier zo’n 2 weken tropisch is geweest, lijkt het wel veel gevolgen te hebben. Het is namelijk niet alleen warm, maar er is ook een tekort aan regen.
Dan lees je al snel dat het klimaat aan het veranderen is. Met 2 warme zomers kun je daar nog niets van zeggen, want de komende 5 zomers zou het zomaar bagger kunnen zijn. Extremen horen niet in ons klimaat, we hebben geen extreme winters en ook geen extreme zomers in ons klimaat, wat niet wil zeggen dat ze niet kunnen voorkomen.
Steeds meer mensen zijn begaan met het klimaat. Want als je gegevens van velen jaren achter elkaar zet, dan kun je wel concluderen dat geleidelijk iets wijzigt. Volgens veel wetenschappers draagt de mens ook bij aan die klimaatveranderingen, terwijl anderen die wetenschappers in twijfel trekken en hun eigen versie maken van wat er gebeurt.
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit of de mens nu wel of niet bijdraagt aan de klimaatsverandering. De vraag is of we het nodig vinden die veranderingen tegen te houden of zelfs terug te dringen. Heel veel landen hebben zich hier voor uit gesproken.
Nu worden CO2 en Methaan als voornaamste oorzaak genoemd voor de klimaatverandering. Dit zijn 2 gassen die een laag vormen waardoor warmte wordt vastgehouden. Als je dus van die warmte af wilt, dan moet je zorgen dat er minder die gassen in onze atmosfeer terecht komen.
CO2 is iets wat door menselijke activiteiten heel veel wordt uitgestoten. Je kan dus de uitstoot verminderen, maar dat gaat waarschijnlijk wel ten koste van onze welvaart. Je kan ook zorgen dat bossen en ander groen meer CO2 opneemt, maar helaas lukt dat ook al niet. Sterker nog, het aantal bosbranden neemt de laatste jaren alleen maar toe en daarmee ook de CO2 in de atmosfeer.
Methaan is een gas dat veelal door vee wordt geproduceerd, maar ook komt het vrij in de natuur bij droogvallende veengebieden of ontdooiende permafrost gebieden. Dat laatste geeft eigenlijk al aan dat we de grens van ingrijpen al gepasseerd zijn, net als die bosbranden.
We komen ook met steeds meer mensen en voor die mensen is eigenlijk steeds minder aarde geschikt om te wonen. Daarom neemt de verstedelijking toe, maar ook hiervan zien we niet de gevaren. Het mag dan wel veilig lijken, maar in feite is een stad een kruidvat.
In de natuur zie je dat soorten uitsterven als hun leefomgeving te veel verandert. De meeste organismen hebben namelijk helemaal niet de optie om in te schatten wat er 1000 kilometer verderop gebeurt. Als ze zich niet aanpassen, gaan ze dood. Dat zal bij mensen niet anders zijn, maar door verworven kennis zijn we telkens in staat ons uitstervingsproces uit te stellen. We zullen er niet aan ontkomen, maar nemen in onze val wel veel andere organismen mee.
We weten het eigenlijk wel, maar zijn selectief blind, is het niet letterlijk dan wel figuurlijk.
Freddie Oudman 02-09-2019
|
|
|