|
|
De stressmaatschappij
Tegenwoordig moet alles snel. De pizza of boodschappen kunnen binnen 20 minuten bij je thuis zijn en voor de grotere spullen geldt ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Velen weten dat dit eigenlijk onzinnig is. Niet alleen moeten veel mensen hard werken om dit te kunnen realiseren, het is vaak ook onnodig. Als al die mensen die zorgen voor deze snelle service iets anders zouden doen, dan hadden we al minder problemen met de arbeidsmarkt. Ik hoor u zeggen ‘daar kiezen die mensen toch voor en als ze het niet bevalt, dan moeten ze iets anders gaan doen’. Helaas als die mensen iets anders gaan doen, zoals bijvoorbeeld op Schiphol, dan klagen we ook de hele wereld bij elkaar.
We zouden dus gewoon eens een stapje terug moeten doen. De eerste vraag die je je kan stellen is waarom je alles zo snel in huis moet hebben en vooral waarom anderen daar voor moeten zorgen. Vroeger deden we het meeste, van wat die bezorgdiensten nu doen, gewoon zelf. Zelf je boodschappen doen, zelf naar de winkel gaan. Gemak heeft ons leven overgenomen, maar ten koste van wat. Jouw gemak is iemands anders stress. En niet alleen dat, omdat die ander vaak weer uit het buitenland komt, wordt het ook weer een maatschappelijk probleem. Iedereen wil zijn pakketje op tijd, maar weinigen willen een arbeidsmigrant als buur. Dat riekt naar iets wat we al jaren willen uitbannen, slavenarbeid en discriminatie.
En al dat gemak maakt ons ook zwak. Tijdens corona is het aantal mensen met psychische problemen enorm toegenomen. We zijn niet meer weerbaar. Zelfs ik moest na 35 jaar werken erkennen dat niet alles tegelijk kon. Het is een valkuil waar heel veel mensen intrappen. Zelfs het medicijn (vakantie) begint nu al steeds meer stressvol te worden.
Ondanks dat, wordt er niet gewerkt aan een goede oplossing, maar steunen we ontwikkelingen die ons leven 'gemakkelijker' moeten maken. Digitalisering is niet te stoppen. Nieuws staat al op jouw smartphone als het nog aan het gebeuren is. Vroeger kon het dagen duren voordat iets tot je doordrong. Maar ook hier geldt, zoveel informatie, kan ons brein dat allemaal wel verwerken? Moet je wel alles willen weten?
Soms is bepaalde kennis goed, maar dat moet je dan wel zelf in de hand houden. Zelf heb ik standaard het internet op mijn smartphone uitstaan en er staan ook geen spelletjes op. Alleen apps die me helpen bij mijn hobby's, wandel- en fiets apps. Social media heb ik beperkt tot twitter en nu moet ik nog een remedie vinden om minder TV te gaan kijken.
Door mijn burn-out heb ik al veel in mijn levensstijl veranderd. Ik beweeg meer, rook niet meer, drink minder en eet gezonder en gevarieerder (en ik kook zelf). Het heeft me een jaar gekost. Nu moet ik nog de laatste stapjes zetten naar de toekomst. Dat kost tijd en tijd lijkt men elkaar niet meer te willen gunnen (en er hangt ook een financieel kaartje aan).
Dus de volgende keer dat je iemand voor je laat rennen, bedenk dan of jij dat zelf wel zou willen. Als jij zelf geen stress wilt, zorg er dan ook voor dat anderen dat niet krijgen. Ik zou zeggen, weg met de stressmaatschappij.
Freddie Oudman 27-05-2022
|
|
|