|
|
Vrijheid
Jullie vieren vandaag jullie vrijheid zoals jullie die kregen na de Tweede Wereldoorlog. Toch hoor ik dat er mensen zijn die klagen over die vrijheid. Ik begrijp dat jullie vanwege corona in supermarkten en andere gelegenheden binnen mondkapjes moeten dragen, 1,5 meter afstand moeten houden en jullie handen vaak moeten wassen. Ook begrijp ik dat gelegenheden als een bioscoop en een gym dicht zijn. Ook mochten jullie een tijdje niet winkelen of een terrasje pakken en ook na 21.00 uur niet naar buiten. Dat vinden jullie allemaal vrijheidsbeperkingen.
Ik woon in een dorpje in het noordoosten van Congo. Als dit zo hoor, dan denk ik wat hebben die mensen het goed. Hier hebben we amper water om ons te wassen. Elektriciteit, gas of water zijn hier ook niet gegarandeerd. Een bioscoop of gym hebben we niet eens en de enige bar hier in het dorp is voor velen sowieso al te duur. Winkels hebben we amper en het is altijd maar de vraag wat er te koop is, als we al geld hebben. Het lukt meestal wel om één maaltijd per dag te bereiden.
1,5 meter afstand? Als dat zou kunnen, dan bleven die mannen tenminste van me af. Mondkapjes, die zijn hier amper. Gezondheidszorg is hier minimaal, één keer per week komt er een medisch team uit de stad. Alleen als hier ebola uitbreekt, en dat gebeurt nog wel eens, dan komen de mensen in de pakken. Die ontsmetten de boel en komen zo je huis in, dat wordt niet gevraagd. Elke zieke wordt gelijk afgevoerd. Het enig positieve hieraan is dat iedereen gelijk wordt behandeld, maar fijn is anders.
Toen er mensen kwamen praten over covid-19 snap je wel dat die mensen niet echt welkom waren. Hoewel we behoorlijk verstoken zijn van informatie uit de rest van de wereld begonnen we langzaamaan wel te begrijpen dat ook dit wel eens een probleem kon worden. We hebben maar heel weinig middelen om ons te beschermen. Ons laten testen kan alleen in de grotere steden. Een vaccin is hier amper te verkrijgen. Ik geloof dat er nu 2 miljoen zijn (voor 75 miljoen inwoners). We zijn wel blij dat er na een jaar een vaccin is, want een medicijn tegen ebola was er pas na geloof ik 8 jaar, maar die ziekte zit ook niet in het Westen, hier trouwens wel, wat bestrijding nog lastiger maakt.
Het is niet alleen omdat die spullen er niet zijn, maar ook omdat hier in de omgeving rebellen zitten die regelmatig de aanwezige spullen stelen. We hebben ook vaak angst dat ze ons dorp binnenvallen en misschien wel een klas met kinderen meenemen. School gaat hier af en toe wel door, maar we hebben weinig middelen. Digitaal onderwijs zoals bij jullie is hier onmogelijk. Internet is hier amper.
We zijn echter wel gewend aan al die problemen. Toch zie je dat steeds meer mensen hier wegtrekken, ze vluchten voor de situatie, niet wetende wat hun elders te wachten staat.
Jullie noemen vrijheid een recht, dat staat zo in de Universele rechten van de Mens. Aan die rechten hebben wij hier niet zo veel. Als je hier je mond opendoet (wat jullie demonstreren noemen), dan weet je ook niet zeker hoe het met je afloopt. Als het donker is wil je hier sowieso al niet meer op straat zijn, veel te onveilig. Een mening mag je hebben, maar spreek het liefst alleen uit in bijzijn van mensen die je vertrouwt.
De volgende keer dat jullie zeggen dat jullie vrijheid is ingeperkt, denk dan eens aan mij en mijn dorpsgenoten en vraag je dan af of het echt allemaal zo erg is. Of ben ik gewoon minder dan jullie omdat ik minder geld heb, minder heb gestudeerd?
Geniet van jullie vrijheid, ook al is die in jullie ogen beperkt. Ik zou zo met jullie willen ruilen ook al loop ik het risico gediscrimineerd te worden op mijn zwarte huid en het gegeven dat ik Moslima ben.
Ik vrees echter dat jullie het hier nog geen 2 weken zullen uithouden. Dan klagen jullie over psychische druk en pogingen tot zelfmoord. Sorry dat ik zeg, maar jullie zijn misschien wel helemaal niet vrij en verknocht aan alles wat met economie te maken heeft. Dat zullen jullie wel anders zien.
Als vrijheid een recht is, dan ben ik redelijk rechteloos. Gelukkig zijn er mensen in jullie land die wel om ons geven. Het doet me verdriet om te zien hoe jullie omgaan met wat jullie wel hebben. Zoals die Andre van Duin bij jullie zei: Vrijheid is geen zekerheid.
Het verhaal is fictief en opgetekend uit diverse veldverslagen, maar daarmee wel een (gedeeltelijke) weerspiegeling van de werkelijkheid
Freddie Oudman 05-05-2021
|
|
|