|
|
Van het padje af
Ik ben van een generatie die Nederland heeft zien groeien. Natuurlijk met vallen en opstaan. Zwavel in benzine was eerst heel normaal, totdat we er zure regen van kregen. Dat kon je gewoon aan de stervende bomen zien. CFK bleken voor koeling heel fijn, maar voor de ozonlaag wat minder. In de zomer verbrandde je veel sneller en ook aantal mensen met huidkanker nam toe. De Rijn en Maas waren mooie rivieren totdat elke fabriek zijn rotzooi er in dumpte en er nog een amper een levende vis te vinden was. Zelf inname voor drinkwater was regelmatig onverantwoord.
Het was een tijd waarin we fouten maakten, maar als die fouten zichtbaar waren, dan waren we nog wel zo verstandig om er iets aan te doen. Tegenwoordig lijkt dat niet meer zo. We hebben nu eerst een discussie of het wel een fout is en komen daar al niet meer uit en vervolgens doen we ook heel weinig om dit fout te herstellen. Of het nu gaat om stikstofverbindingen, fijnstof, oppervlaktewatervervuiling, broeikaseffect/ klimaatverandering, alles moet in de discussie en de wetenschap is niet meer heilig.
Nu mag je wetenschap altijd uitdagen, maar tegenwoordig wordt er van alles op tafel gegooid, zonder enige onderbouwing. Het maakt elke discussie onmogelijk en het maken van een democratische beslissing onmogelijk.
Ondertussen zijn we daar zo me bezig dat we totaal niet in de gaten hebben dat we als Nederland steeds dieper in het drijfzand aan het verdwijnen zijn. We hebben in een Europese vergelijking de hoogste uitstoot stikstof per hectare, het meeste vee per inwoner, het slechte kwaliteit oppervlaktewater van Europa, scoren we behoorlijk slecht in luchtkwaliteit, hebben we steeds meer files (zouden we meer zijn gaan rijden?), hebben het grootste woonoppervlakte per inwoner (en klagen nog over huizen tekort), gebruiken belachelijk veel elektriciteit (wat nog aanvaardbaar zou zijn als het verbruik aan fossiele brandstof drastisch was gedaald) en staat ons rechtssysteem zwaar onder druk (om over zorg, onderwijs enz. maar niet te spreken).
Nederland was ooit een gidsland in de EU, zelfs in de wereld. Op dat imago drijven we nog een beetje voort, maar het kan niet lang duren voordat de wereld het ware gezicht van Nederland te zien krijgt.
Het wordt dan ook tijd Nederland weer eens een echte gids krijgt die mensen weer verenigd krijgt, die door sociale media tegenover elkaar zijn komen te staan. Mensen die eens een stapje opzij, wellicht naar achteren kunnen doen en dan zien wat er allemaal fout is gegaan in dit land.
Een land dat kapot is gereguleerd en als je dan denkt dat je een regel kunt gebruiken om opruiing, misleiding of zelfs fascisme tegen te gaan, blijkt dat ineens heel lastig. Als vrijheid van meningsuiting er toe leidt dat we onze vrijheid kwijt raken, dan zijn we in dit land behoorlijk van het padje af.
Freddie Oudman 14-07-2022
|
|
|