|
|
Kramp
Waar wordt ons leven door beheerst? Als u die vraag nu voorgeschoteld krijgt zal het antwoord mogelijk ‘corona’ zijn. Dit antwoord zou niet bij opgekomen zijn als u die vraag vorig jaar voorgeschoteld had gekregen. Is ons leven nu ineens drastisch veranderd?
Een gedeelte van het volk zal dit waarschijnlijk positief beantwoorden, maar de vraag is dan waarom. Wie de pyramide of driehoek van Maslow neemt, zal bemerken dat we ons aardig voor de gek aan het houden zijn. Sinds corona ons in de greep houdt, zijn we in een kramp geschoten die maar pijnlijk lijkt aan te houden. Maslow zegt in basis dat het in leven blijven het belangrijke doel is voor het leven. Je zal dus moeten eten, drinken en ademen. Als tweede is het belangrijk dat je zorgt voor bescherming, dat kan tegen kou, regen en dergelijke zijn, maar ook aanvallen van buitenaf, zoals nu corona.
Alles wat je meer in het leven doet is in feite een soort van geestelijke verruiming of stijgen op de maatschappelijke ladder. Het lijkt er op dat een stap terug doen naar de basis voor velen een (te) grote stap is. We hoeven eigenlijk helemaal niet naar de kroeg of het theater, we hoeven niet naar musea of festivals. Allemaal zaken die ons leven aangenamer maken, maar helemaal niet nodig om in leven te blijven.
Degenen die zorgen voor het vermaak in ons leven klagen nu en wijzen er op dat het wel degelijk een noodzakelijk goed is voor onze ontspanning en geestelijke toestand. Met die geestelijke toestand ging het al jaren niet goed, want de GGZ-instellingen puilen uit van mensen geestelijk in de knoei zitten. Daar is die hele vermaak sector dus blijkbaar niet voldoende voor. Dat we geestelijk zo onder druk staan ligt ook aan de gedrevenheid om maar steeds meer te willen en steeds meer mensen kunnen of willen dat niet bijbenen. Waar ooit het woord ‘onthaasten’ nog wel eens voorkwam, lijkt het nu verborgen onder een dikke laag stof.
Over het algemeen verdwijnt kramp vanzelf, het is immers een teken van overbelasting. Als je die overbelasting wegneemt, dan komt het wel weer goed. Nu we dus in een coronatijdperk leven met 1,5 meter afstand, is het goed je af te vragen wat je wilt dat je leven beheerst. Zeg niet dat je leven niet ergens door beheerst wordt, maar dat je een vrij mens bent, want dat was niet zo en zal ook nooit zo zijn. Deze tijdsperiode maakt duidelijk dat het niet zo is en nog meer duidelijk dat we ook niet meer kunnen omgaan met de beperkingen in het leven.
Corona zal vast ooit over gaan, maar wil je dan terug naar het leven wat je leidde of ben je bereid om andere keuzes te maken. Keuzes die ongetwijfeld invloed hebben op zaken die we samen doen. Afscheid nemen is nooit gemakkelijk, maar ik vrees dat we toch van veel zaken in het leven afscheid zullen moeten nemen en ons eerst weer focussen op de basis. Wie weet komt er wel weer eens een tijd dat er ruimte is voor meer.
Freddie Oudman 16-05-2020
|
|
|