|
|
Deelvervoer
Samen reizen doen we al heel erg lang. Ik denk daarbij aan bus en trein, zeg maar openbaar vervoer. Nadeel hiervan is je gebonden bent bepaalde tijdstippen waarop dit vervoer rijdt en ook vaste locaties waar dit vervoer stopt (de haltes/ stations).
Het alternatief hiervoor is persoonlijk vervoer, denk aan auto, motor of brommer/ scooter. Die moet je dan wel eerst aanschaffen en ook nog eens onderhouden. Omdat de tijd die je reist beperkt is, staat dat persoonlijke vervoer zeker 80 tot 90 % van de tijd stil. Dat maakt het tot een relatief duur iets.
Je kan dat persoonlijke vervoer echter ook delen. In het verleden deden we al zo iets met carpoolen, maar dat was niet een onverdeeld succes, mede omdat je ook dan weer afhankelijk bent van anderen. Tegenwoordig wordt het op een andere manier gedaan, namelijk binnen een bedrijfsmodel. Een bedrijf stelt (grote) hoeveelheden deelvervoer zoals (elektrische) fietsen, scooters en auto’s ter beschikking. Afhankelijk van het bedrijfsmodel kun je dat vervoer, afhankelijk van de beschikbaarheid, vrijelijk gebruiken tegen betaling per afstand of tijd. Mooi denk je dan, want van delen wordt je gelukkig (althans dat beweren sommigen).
Er zijn mensen die dat echter niet zo zien en het maar visuele vervuiling en/of hinder vinden. Hoe zit dat?
Met deelauto’s lijken weinig problemen. Auto’s worden over het algemeen geparkeerd in de parkeervakken die voor auto’s zijn aangelegd. Het gaat vooral om de tweewielers, want daarvoor zijn meestal geen vaste parkeerplekken. Dat geldt ook voor privé tweewielers, daarin zit geen onderscheid, behalve dan die laatste categorie vaak 90% van de tijd stil staan. Deelvervoer wordt echter wel veel vaker gebruikt en daarmee ook vaker op diverse plekken neergezet. Die plekken zijn ook niet altijd handig, zoals midden op de stoep. Eigenlijk vreemd, want met een eigen scooter zou je dat niet doen, maar wellicht dat een gebrek aan eigenaarschap hierin een rol speelt. Echter als de theorie klopt dat deelvervoer vaker wordt gebruikt, dan zou deelvervoer nooit al te lang op 1 plek kunnen staan. Toch zien mensen dit wel als hinder.
Daarnaast lees je vaak verhalen van tweewielers die in een sloot liggen of omgevallen in berm. De vraag is of dat dit komt door de gebruikers van die scooters of door vandalisme of misschien wel door tegenstanders van die scooters die dit bewust doen om deelvervoer in een kwaad daglicht te stellen. Ik weet het niet.
Weer anderen zeggen dat er niets duurzaams is aan het elektrisch vervoer. Je hoort dan als argument dat door het deelvervoer het aantal gereden kilometers toeneemt en daarmee ook het weggebruik. Dat zou betekenen dat deelvervoer het verplaatsen van A naar B laagdrempeliger maakt ,wat wellicht voor mensen in eenzaamheid juist wel een oplossing is. Anderen zeggen dan weer dat deelvervoer ook gebruikt wordt voor afstanden die je zou kunnen lopen. Dat het aantal verplaatsingskilometer toeneemt en dat dit de duurzaamheid in de weg zit, vind ik niet zo’n sterk argument, want er zal vaak wel een reden voor die verplaatsingen zijn.
In steden die steeds dichter bebouwd worden is er relatief gezien ook steeds minder ruimte voor vervoer. Dan moet je dat vervoer zo efficiënt mogelijk maken. Als je bijvoorbeeld door 1 deelscooter 4 privé scooters kan voorkomen, dan is het volgens mij al winst. En over dat 'wildparkeren' van die tweewielers, ach daar zal ook wel een oplossing komen. Het is jammer dat er te vaak gezocht wordt naar redenen om iets niet te doen in plaats zoeken naar redenen om iets wel te doen. Ik hoop dan ook dat tegenstanders van het deelvervoer constructief willen meedenken aan hoe het beter kan en niet het idee meteen afschieten.
Freddie Oudman 05-06-2022
|
|
|