|
|
Bijzonder gewoon
Bij de presentatie van het regeerakkoord kwam de gewone burger ineens in het spotlicht te staan. Men vroeg zich af wat of wie de gewone burger eigenlijk is. Ook de rechtspraak kwam onder vuur te liggen en ik vraag me ook af wat gewoon onderwijs (D66) is.
Veel vragen. Een verzekeringsmaatschappij adverteert al jaren met de slogan 'Door lang genoeg gewoon te blijven, wordt je vanzelf bijzonder'. Dat biedt ook al weinig houvast, want als ieder bijzonder is, dan is dat weer gewoon, net zo als in een gekkenhuis ook iedereen weer normaal is.
Als je als gewone burger ineens ongewoon wordt, dan loop je het risico om in contact te komen met onze rechtspraak. Hoe die tot vonnissen komt, wordt ook al steeds ongewoner gevonden. Enerzijds lopen gevangenissen leeg, terwijl die zogenaamde gewone burger vraagt om steeds strengere straffen. De gewone maatstaf van onze rechtstaat worden dus ineens ongewoon gevonden. Het lijkt er zelfs op dat het slachtoffer minder rechten heeft dan de dader.
En ook gewoon onderwijs staat onder druk. Je hebt wel bijzonder onderwijs, voor kinderen die eigenlijk ongewoon zijn, maar daar wil men eigenlijk van af. Leraren en onderwijzers klagen al steen en been en ook het bedrijfsleven vraagt zich af hoe ze aan gewoon goed gekwalificeerd personeel kan komen. Onderwijs is toch bron waaruit die gewone burger zou moeten komen, maar als daar al steeds meer ongewone leerlingen zitten, wat heb je dan aan gewoon goed onderwijs?
Eigenlijk is niets meer gewoon. Als dat wel zo was, dan was onze zoektocht naar verandering niet zo nodig. Men wil veranderen, althans dat laat een groep mensen ons geloven. Een onderzoek of mensen echt wel zoveel wil veranderen, is wel te vinden, maar blijkt veel minder voornaam dan gedacht. Verandering brengt ook emotie met zich mee. Sterker nog, als je wil veranderen en er vallen daarmee steeds meer 'gewone' mensen buiten de boot, dan schiet je je doel voorbij.
Al jaren is economie het sleutelwoord bij regeerakkoorden, zelden staat de mens centraal. Eigenlijk zou dat wel moeten, want de mens zou de economie moeten bepalen en niet andersom. Economie is ongrijpbaar iets. De afgelopen jaren hadden we een economische crisis en dat had veel impact op de mensen, maar mensen konden maar weinig impact hebben op de economie. Door allerlei ongrijpbare mechanismen gaat het nu weer goed met de economie, terwijl veel mensen ineens hier weinig van lijken te merken.
Het lijkt er op dat de politiek gaat bepalen wat gewoon is, wat op zich al opmerkelijk is. Ik zou in vrijheid graag zelf willen bepalen wat gewoon is. Helaas kan het dan gebeuren dat mijn gewoon, ineens bijzonder is.
Freddie Oudman 14-10-2017
|
|
|