|
|
Nederland in crisis?
Het gaat goed met de economie in Nederland; de werkloosheid is laag, we zijn één van gelukkigste volken in de wereld, we hebben het beste pensioenstelsel en de overheidsschuld is lager dan ooit. Je zou zeggen dat er niets te klagen is. Helaas is de werkelijkheid anders. Bouwers, boeren, zorgpersoneel, politie, onderwijzers, ouderen, migratieopvang, luchtvaart, milieubewegingen en wat niet meer, lopen te hoop tegen de regering. Er is dus wel wat aan de hand.
Vroeger leerde ik dat welvaart en welzijn hand in hand moeten gaan. Die balans lijkt behoorlijk verstoort. Met de welvaart zit het wel goed, alleen is die niet echt gelijkmatig verdeeld. Door die onbalans is ons welzijn behoorlijk onder druk komen te staan. De oorzaak lijkt er in te zitten dat we jarenlang op te grote voet hebben geleefd. Terwijl de overheid pleisters probeert te plakken, is er eigenlijk een heel andere aanpak nodig. We zullen als Nederlands volk onze rechten eens bijstellen en dat zal betekenen dat we een (flink) stuk van onze welvaart moeten inleveren. We moeten er dan wel een stuk welzijn voor in de plaats moeten krijgen.
We lijken dat maar moeilijk te willen toegeven, want we wijzen maar al te vaak naar de overheid om met oplossingen te komen, terwijl we zelf de belangrijkste factor zijn om dit te regelen. Als we met z’n alleen minder op vakantie gaan naar het buitenland, kun je de overbelasting van Schiphol (en de omgeving) verlagen. Als we twee keer zoveel voor ons stukje vlees willen betalen, dan kunnen de veehouders makkelijker met de helft hun veestapel verminderen. Als we minder crimineel zijn, dan kan de politie zijn werk beter aan. De vraag is of we daartoe bereid zijn. We zouden tevreden moeten zijn met minder loon, krimpende economie en bereid zijn om te accepteren met minder loon tevreden te zijn (maar dan moet er wel sprake zijn van een deflatie; iets wat economen vaak als een horrorscenario zien) we zouden minder mobiel moeten zijn en beter inspelen op een gewenste duurzaamheid.
Er is dus wel een crisis in Nederland, maar we moeten die niet zozeer bij de overheid neerleggen, maar meer naar ons zelf kijken. Het oude gezegde moet maar weer eens uit de kast: vraag niet wat het land voor jou kan doen, maar wat jij voor het land kan doen.
Freddie Oudman 24-11-2019
|
|
|