|
|
Burnout
Tegenwoordig is het leven een sneltrein die in rap tempo voortraast. Zit je op die trein dan moet je mee, of je wilt of niet. Er moet van alles gedaan worden om die trein maar te laten doordenderen.
Tijd om na te denken waarom die trein moet doordenderen is er niet. Totdat je uit die trein stapt. Dat deed ik, noodgedwongen, omdat mijn lichaam en geest zei dat dit niet goed was. Totaal lam geslagen was ik. Letterlijk opgebrand. Mijn brein kon nog niet eens een artikel onthouden dat ik net had gelezen en mijn lichaam begon al te puffen als ik een kwartier bezig was. Een burnout dus.
Het eerste is natuurlijk om je brein en lichaam weer aan de praat te krijgen. Die twee zijn meer met elkaar verbonden dan je denkt. Ik dacht altijd dat ik alles wel met mijn brein kon controleren en dat beweging meer een noodzakelijk kwaad was. Ik weet nu dat dit niet zo is. Je moet de kop regelmatig leegmaken en hoe kan dat beter dan gedachteloos bezig te zijn met bewegen. Zo (her)ontdekte ik het fietsen en lopen en bovendien hoe prachtig Nederland eigenlijk wel niet is. Mens daar krijg ik echt energie van.
Als je dan weer in staat bent iets te doen, probeer je weer mee te draaien in de echte wereld. Niet meteen op die voortdenderende sneltrein, maar eerst op een boemeltje. Geen haast en voldoende gelegenheid om uit te stappen.
Nu anderhalf jaar verder ben ik weer in staat enigszins normaal te functioneren. Maar nu begint de volgende stap. Als die sneltrein de oorzaak van mijn ziekte was, waarom zou ik er dan weer in gaan stappen? Het voordeel, je verdient voldoende geld om een 'onbezorgd' leven te leiden, kan doen wat je altijd hebt gedaan (en waar je goed in bent) en… Of toch niet instappen, een stapje terugdoen in het leven. Maar levert dat dan ook niet stress op?
Als je niet in de gaten hebt dat je leven door je omgeving wordt gecontroleerd, dan is er niets aan de hand. Als je eenmaal door hebt dat er meer is dan alleen maar doordenderen, dan kan je leven er beter op worden. Ik zal nog wat stappen moeten maken en (her)ontdekken waar ik goed in ben en wat ik graag wil.
Wie zegt dat stilstaan achteruitgang is, is waarschijnlijk nog steeds opgesloten in die voortdenderende sneltrein. Ga maar eens lopen door de natuur en kijk wat je ziet. Ga vervolgens eens stilstaan, geduldig, en kijk wat je dan ziet. Waarschijnlijk een wereld van verschil.
Freddie Oudman 22-05-2022
|
|
|