|
|
2015 voorbij en nu?
2015 is een jaar om snel te vergeten. Terroristische aanslagen, Griekenland met zijn schuldencrisis, oorlogen, vluchtelingen, mislukking in de zorg die naar gemeenten ging enzovoort. Het is wellicht ook een kanteljaar geweest. Het lijkt er op dat er na 7 magere jaren er nu weer 7 vettere jaren komen, dat is dan mooi voor 2016. Het lijkt er ook op dat burgers de politiek buitenspel willen zetten. Steeds meer mensen organiseren zelf hun zaken en de politiek mag straks alleen nog toekijken. Banken zetten zich buitenspel en de crowdfunding neemt het over.
Hopelijk weet staatssecretaris Dekkers het voor elkaar te krijgen dat ook Tweede Kamer leden een rekentoets gaan doen. Als er 50.000 vluchtelingen komen op een bevolking van 17 miljoen (ja al weer een mijlpaal in 2016) dan is dat ongeveer 0.3% of te wel 3 op de 1000. Als je dat een overspoeling of tsunami wilt noemen, dan ben je niet goed begripsomschrijving. Datzelfde geldt voor politici die roepen dat 1,2 miljoen Moslims (7% van de bevolking) het land overnemen. En zo hoop ik dat politici ook wat vaker de waarheid gaan vertellen, transparant zijn. En dat geldt trouwens ook voor de pers die ons maar tamelijk eenzijdig voorlicht en heel vaak de juiste context mist.
Maar ook hoop ik dat mensen niet te veel eigenzinnig worden. Ik erger me nu al regelmatig aan mensen die denken dat de wereld van hun is en die zich niets aantrekken van regels die zijn opgesteld, of je het nu wel of niet eens bent die regels, maakt niet uit. Eerst de regels aanpassen. Maar ik hoop ook dat de overheid wat beter gaat handhaven op de regels (al zijn het er veel te veel) die ze opstelt.
Verder hoop ik dat we in 2016 inzien dat globalisering niet werkt en dat we terug moeten naar regionalisering. Ben nu eerlijk, wat weet u van BRIC? En als niet eens weet wat dat is, dan lijkt regionalisering helemaal wenselijk. En ook hoop ik dat TTIP van tafel gaat, want we moeten eens inzien dat handel misschien wel de belangrijkste oorzaak van onze milieuproblemen en klimaatsverandering is. Ook hier weer regionalisering.
Eigenlijk ben ik best tevreden. Ik bemoei me zo min mogelijk met zaken/ mensen en hoop dan dat zo min mogelijk zaken/ mensen zich met mij bemoeien. In 1982 zong het Klein Orkest al 'laat mij maar alleen' en later 'Over 100 jaar zijn we allemaal dood' (al moet ik daar nu ook al over gaan twijfelen). De eeuwige bemoeizucht die er heerst in deze maatschappij zou ook in 2016 wel eens minder mogen. En dat er eenzaamheid bestaat, ja dat is, is maar zo, want we moeten niet denken dat we alle problemen in de wereld of zelfs in onze eigen omgeving, kunnen oplossen. Die oplossingsdrang mag ook wel verdwijnen in 2016.
Maar bovenal hoop dat 2016 een jaar kan worden waar het eens echt werkelijkheid kan worden wat miljoenen elkaar als beste wensen, een goede en vredige wereld.
Freddie Oudman 01-01-2016
|
|
|